Arviointikäynnin sisältö

Mitä arviointikäynnillä tapahtuu?

Yleisimmin meille esitetty kysymys on “Mitä arviointikäynnillä tapahtuu?”

Asiakkaan kotona tehtävä arviointikäynti koostuu useasta osa-alueesta. Kaikki osa-alueet eivät koske jokaista asiakasta vaan alueet voidaan valita asiakaskohtaisesti. 

– Oman kodin/huoneen siisteys

– yhteiseen siisteyteen osallistuminen

– muut mittarit

– peseytyminen

– suuhygienia

– hiustenhoito

– vaatehuolto

– pukeutuminen + muut

– keittiötyöt

– ruoanvalmistustaidot

– siivous + muut

– reseptien uusiminen

– lääkkeiden hankkiminen

– lääkkeiden ottamisesta huolehtiminen

– dosetin täyttäminen + muut

– halu osallistua

– säännöllisyys + muut

– laskujen maksaminen

– käyttövarojen suunnitelmallinen käyttö + muut

– vuorokausirytmi

– harhaisuus

– mielialanvaihtelut/masentuneisuus

– pelkotilat/ahdistuneisuus + muut

– suhteet muihin ihmisiin/naapureihin

– suhteet omaisiin

– suhteet ystäviin + muut

Suunnitelman laatiminen aloitetaan aina siitä, mikä on asiakkaan oma näkemys lähtötilanteessa.

Seuraavaksi pohditaan sitä, että mitkä olisivat yhteiset tavoitteet ja erityisesti käydään läpi niitä asioita, joissa asiakas itse katsoo tarvitsevansa apua.

Yhdessä mietitään keinot tavoitteen saavuttamiseksi.

Mietitään mittareita ja voimavaroja, mitä asiakkaalla on. Onko kaikki niin tarpeellista tehdä? keskitytään olennaiseen ja päivittäiseen selviämiseen arjessa.

Lopuksi tehdään ARVIO. Arvioidaan kuinka asiakkaan ja työntekijän suunnitelmat ovat käyneet toteen. Onko suuntaus oikea, vai joudutaanko lähtemään raskaamman kautta alusta. Arvio on niitä tärkeimpiä asioita yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Arviointilomakkeen valmistuttua, lomakkeet siirretään HILKKA asiakasjärjestelmään, joka on virallinen Valviran hyväksymä asiakasrekisteri. Rekisteriä valvoo Kotipalvelu Autan Oy:ssä Katri Nykänen